با صلح عمری انحصار وراثت راحتی داشته باشید!

در برخی از اوقات ممکن است انحصار وراثت یا تقسیم ارث و میراث در مدت طولانی انجام گیرد اما توافقی به نام صلح عمری وجود دارد تا شما را از همه‌ی آن پیچیدگی ها و مشکلات راحت کند، با کمک این توافق می توانید تا زمانی که زنده هستید اموال خود را واگذار یا تقسیم نمایید.

یکی از اصلی ترین مواردی که پس از مرگ یک فرد رخ می دهد، تقسیم ارث و میراث می باشد. شیوه معمولی برای تقسیم بندی ارث شخص متوفی، انحصار وراثت یا تقسیم ارث است. انحصار وراثت شامل مراحل بسیاری مانند دادرسی و تشریفات اداری می باشد و همه‌ی این مراحل می بایست گذرانده شود تا تقسیم ارث انجام شود.

در حال حاضر با توجه به تغییر تحولات اجتماعی، نزدیکی فاصله اجتماعی میان فرزندان دختر و پسر و کاهش تعداد فرزندان، تمایل و گرایش خانواده ها به سمتی است که اموالشان حد المقدور به صورت مساوی میان فرزندانشان تقسیم بندی شود. برای اجرای این امر پدر و مادر می توانند پیش از فوت با استفاده از وصیت نامه و یا صلح عمری، کلیه اموال منقول و یا غیر منقل خود را در دفاتر اسناد رسمی با کمک صلح عمری، اموالشان را به صورت مساوات میان فرزندانشان تقسیم کنند. البته لازم به ذکر است صلح عمری تنها مختص فرزندان نیست و می توان به هر شخص دیگری که می خواهد واگذار کرد.

در حالت کلی تقسیم ارث و رعایت عدالت جزو نگرانی های اصلی هر شخصی می باشد. برای کاهش این اضطراب و نگرانی و مشکلات از این دست، صاحبان اموال می توان پیش از فوت خود در دفاتر اسناد رسمی تکلیف اموالشان را مشخص کنند که صلح عمری یکی از این موارد می باشد.

 

صلح عمریصلح عمری

 

تعریف صلح عمری

سند صلح عمری یکی از اسناد بسیار پرکاربرد و با ارزشی است که در دفاتر اسناد رسمی مرسوم می باشد. صلح طبق قوانین حقوقی یعنی عقدی و قرارداد که شخص صاحب اموال یا مال خود را به افراد دیگری مثل فرزند و همسر یا غیره صلح می دهد.

صاحب اموال غیر منقول که معمولا دارای آپارتمان، باغ، خانه و زمین می باشد می تواند با رجوع به دفاتر اسناد رسمی، اجاره دادن، اختیار فروش و یا حتی در برخی از مواقع اقاله و فسخ سند نوشته شده را تا زمان حیات برای خود نگه دارد و اصل اموال را به فرزند و یا سایر افراد منتقل کند.

در نتیجه تا وقتی که فرد زنده می باشد، هرگونه دخالت و نظارت در مقابل اموال خود را دارد اما پس از فوت وی، مالک آن مال که فرزند یا هر فرد دیگری خواهد بود و این شرایط در مقررات ارث موثر نمی باشد.

صلح عمریصلح عمری

 

صلح عمری با وصیت چه تفاوتی با هم دارند؟

یکی از نکاتی که در وصیت مهم می باشد این است که، اشخاص فقط می توانند تا یک سوم اموال خود را پس از فوت وصیت نمایند. دو سوم باقی مانده ارث طبق قوانین ارث تقسیم می گردد به همین جهت افرادی که تمایل دارند کلیه اموال را انتقال دهند می بایست اسناد رسمی تنظیم نمایند. اما در صلح عمری، صاحب اموال می تواند کلیه اموال را انتقال دهد همچنین ضمن انتقال اسناد، این حق را دارد تا اموال را تا آخر عمر برای خود نگه دارد.

 

ارکان توافق صلح عمری چیست؟

مقصود از رکن یعنی شرایطی که وجود آن در تشکیل توافق ضروری می باشد و هنگامی که وجود نداشته باشد، تشکیل نمی گردد. در این توافق چهار رکن وجود دارد که هر یک از این ارکان نباشند، این عقد درست نیست که عبارت اند از:

  1.   مٌصالح: شخصی که اموالش را به عنوان عقد صلح به فرد دیگری می دهد.
  2.   مُتصالح: فردی که اموال را از مٌصالح می پذیرد.
  3.   مورد صلح: اموالی که مورد توافق این عقد قرار دارد.
  4.   مال‌الصلح: اموال یا پولی که در یک سمت در قبال پذیرش پیشنهاد صلح، از جانب دیگر قبول می کند.

 صلح عمریصلح عمری

 

چه شرایط مهمی در صلح عمری وجود دارد؟

  • تا زمانی که شخص مورد نظر یا همان مٌصالح زنده و برقرار باشد، اموالی که از ملک آن بدست می آید، برای مٌصالح می باشد.
  • با فوت مٌصالحی ک اموال را انتقال داده است، صلح به طور کامل انجام می گیرد و اموال و املاک برای فردی می شود که به نام او است.
  • این شرط به فسخ مادام‌العمر مربوط می شود و می توانید آن را یادداشت کنید. این شرط به این معناست که می توانید در هر زمانی که می خواهید توافق را به طور یک طرفه و یا بدون حضور شخص دوم فسخ را انجام دهید.
  • در صلح کلیه منافع بدست آمده از اموال اعم از اجاره و دیگر امتیازات به صاحب اصلی می رسد و هر زمانی که قصد داشته باشد این حق را دارد تا آن را به نام خود برگرداند.
  • در عقد صلح هنگامی که این توافق برقرار باشد و پدر یا مادر فوت کنند، املاک و اموال به طور قانونی به فرزند منتقل می شود و ارثی به سایر وارثان نمی رسد.
  • در این توافق اسناد جدید درج نمی شود و اگر زمانی از جانب فرد متصالح به فروش یا انتقال اموال انجام دهد تا وقتی که فرد انتقال دهنده برقرار یا زنده باشد، امکان پذیر نیست.
  • در طی این توافق، اگر مُتصالح برای مثال فرزند یا فرد دیگر باشد و به تعهدات خود عمل نکند، مُصالح مثلا پدر این حق را دارد با مراجعه به دفاتر اسناد آن توافق را فسخ کند و اموال تعیین شده خود را از تملک در بیاورد.

 

اگر می خواهید صلح راحت و بی دردسری داشته باشید به شروط هنگام عقد قرارداد که در زیر اشاره می کنیم دقت کنید:

الف) دو طرف می بایست عاقل و بالغ باشند یا عبارت دیگر قدرت اداره مال را داشته باشند.

ب)  دو طرف می بایست انعقاد توافق صلح را درخواست کنند و از انجام آن رضایت داشته باشند.

ج) اموالی که در صلح قرار دارد باید از لحاظ قوانین از ارزش اقتصادی برخوردار باشد؛ مثلا صلح چیز هایی مثل مشروبات الکلی یا خوک باطل است.

 

صلح عمری و پرداخت مالیات

طبق ماده 122 قوانین مالیات های مستقیم، مالیات صلح هنگامی که انتقال منافع صورت گرفته است باید پرداخت گردد یا به عبارت دیگر، هنگامی که مُصالح فوت کند، اگر مالکیت املاک به شما انتقال یافت، مالیات انتقال اموال مورد نظر گرفته خواهد شد که این مورد نیز دارای ماده و تبصره ای به شرح زیر می باشد:

ماده 59 ـ انتقالات نهایی ملک به ارزش معاملاتی، نرخ پنج درصد و انتقال حق واگذاری محل به مبالغ دریافتی یا مالک حق، نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از جانب صاحبان عین یا مالکان حق شامل پرداخت مالیات می باشند.

تبصره 1 ـ در زمان تنظیم این توافق برای املاک مورد نظر، اگر مبلغی مشخص شده نباشد، بر اساس ملک هایی که در همان منطقه وجود دارد مبلغ را برای آن تعیین می کنند.

تبصره 2 ـ حق واگذاری محل از لحاظ قوانین این طور می باشد که: حق پیشه یا کسب، حقوق بدست آمده از موقعیت ‌تجاری محل‌ یا حق تصرف محل.

صلح عمریصلح عمری

 

برای توافق صلح عمری چه مدارکی لازم است؟

  • سند تک برگ یا مالکیت منگوله‌دار.
  • بنچاق یا همان سند قطعی غیرمنقول.
  • پایان کار هنگامی که طرف قرارداد اعیانی احداثی یا آپارتمان باشد.
  • برگه‌ی استعلام دارایی.
  • برگه‌ی استعلام شهرداری.
  • برگه‌ی استعلام ثبت توسط دفاتر اسناد به هزینه مُصالح.
  • کارت شناسایی و ملی.

 

سوالات متداول:

صلح عمری چیست؟

صلحی که طبق قوانین حقوقی یعنی عقدی و قرارداد که شخص صاحب اموال یا مال خود را به افراد دیگری مثل فرزند و همسر یا غیره صلح می دهد.

در زمان صلح عمری، نظارت اموال شخص چگونه می باشد؟

تا وقتی که فرد زنده می باشد، هرگونه دخالت و نظارت در مقابل اموال خود را دارد اما پس از فوت وی، مالک آن مال که فرزند یا هر فرد دیگری خواهد بود و این شرایط در مقررات ارث موثر نمی باشد.

چه زمانی صلح تکمیل می شود؟

با فوت مٌصالحی ک اموال را انتقال داده است، صلح به طور کامل انجام می گیرد و اموال و املاک برای فردی می شود که به نام او است.

آیا فسخ توافق صلح عمری امکان پذیر است؟

بله؛ این شرط به فسخ مادام‌العمر مربوط می شود و می توانید آن را یادداشت کنید. این شرط به این معناست که می توانید در هر زمانی که می خواهید توافق را به طور یک طرفه و یا بدون حضور شخص دوم فسخ را انجام دهید.

آیا صلح عمری نیز مشمول پرداخت مالیات است؟

بله؛ طبق ماده 122 قوانین مالیات های مستقیم، مالیات صلح هنگامی که انتقال منافع صورت گرفته است باید پرداخت گردد یا به عبارت دیگر، هنگامی که مُصالح فوت کند، اگر مالکیت املاک به شما انتقال یافت، مالیات انتقال اموال مورد نظر گرفته خواهد شد.

میزان مالیات صلح عمری چقدر می باشد؟

انتقالات نهایی ملک به ارزش معاملاتی، نرخ پنج درصد و انتقال حق واگذاری محل به مبالغ دریافتی یا مالک حق، نرخ دو درصد در تاریخ انتقال از جانب صاحبان عین یا مالکان حق شامل پرداخت مالیات می باشند.