چمستان کجاست؟

چَمِسْتان، که به زبان مازندرانی (طبری) و در گویش بومی و محلی چَماسِّن یا چَمِسْتون نامیده می‌شود، یکی از شهرهای استان مازندران است. جاده‌ای به شکل نیم‌دایره (نعل) چمستان را به نور و آمل وصل می‌کند. چمستان یکی از بخش‌های شهرستان نور باچشم انداز بسیار زیبا درحاشیه جنگلهای انبوه همچنان سرو قامت برافراشته از طبیعت سرسبز شمال که در فاصله ۱۵کیلومتری نور و به ایزدشهر با جاده چهار کیلومتری شوسه و بیست و دو کیلومتری آمل با و ۹۰ کیلومتری ساری مرکز استان و واقع گردیده‌است. که حدود مشخصات و اربعه آن از شمال به ایزد شهر، وغرب به بخش مرکزی شهرستان نور، و از جنوب به بخش بلده و کوهپایه‌های البرز مرکزی، و شرق به شهرستان آمل محدود می‌شود. مساحت آن حدود ۱۵۴۷ کیلومتر مربع دارای ۹۶ پارچه آبادی و در جلگه‌های هموار که از جنوب به رشته کوه البرز میانی منتهی می‌گردد.

از غرب به شرق یعنی از شهرستان نور به سمت چمستان روستاهای شناخته شده‌ای با اسامی چون: روستای گنج‌یاب، افراسیاب‌کلا، سلیاکتی، سرکاج، ایزخورده، کاردی‌کلا، نصرت‌آباد، سیدکلا، مرداب، حاجی‌آباد، کردآباد، عباس‌کلا وجود دارند در مسیر آمل به چمستان شاهد روستاهایی چون لسبیجان، عبدالله‌آباد، آهودشت، بهدشت، اناده، مرغنده، عرب خیل، نعمت آباد، کردآباد، سیدکلا، ورازده، بلویج و ... هستیم.

برای رسیدن به چمستان از پایتخت دو مسیر ( جاده هراز، و جاده چالوس وجود دارد) که  انتخاب هر کدام از مسیرهای بستگی به موقعیت شما دارد. این دومسیر با طول حدودا 220 کیلومتر فاصله زمانی  3 ساعت و 40 دقیقه را می طلبد.

برای دیدن این مسیرها برروی نقشه، کلیک کنید.

 جاده هراز چالوس

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

مناطق گردشگری و تفریحی چمستان

سد و دریاچه الیمالات

از پر آوازه ترین جاهای دیدنی چمستان، سد و دریاچه الیمالات است. پس از عبور از جاده ای سرسبز، به دریاچه ‌ای می ‌رسیم که اطراف آن، مملو از درختان سرو برافراشته است. در این دریاچه، امکان قایق‌ سواری و ماهگیری هم فراهم است.

دریاچه سد الیمالات در فاصله ۹ کیلومتری نور و در جاده نور به چمستان قرار گرفته است و فاصله آن از جاده اصلی حدود ۳ کیلومتر است. دریاچه الیمالات، از جنوب دو راهی روستای کارگرکلا قابل دسترسی است.

برای دیدن این جاذبه زیبا برروی نقشه، کلیک کنید.

الیمالات

بیشتر بخوانید: آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین

 

آب گرم لاویج

ز شهر نور، پس از طی مسافت ۵ کیلومتر در مسیر چمستان، جاده ای فرعی در سمت چپ قرار دارد که به سمت آبگرم لاویج می رود. این روستا، در میان دره‌ ها و دامنه های جنگلی رشته کوه البرز قرار دارد. چشمه این آب‌ معدنی، در شرق این روستا از دل زمین می جوشد.

آب گرم لاویج، مملو از گوگرد و املاح معدنی ا‌ست و دارای تاثیر درمانی است. آب گرم لاویج، دارای خواص درمانی برای درد مفاصل، استخوان ها و بیماری های پوستی است که گردشگران را در تمام فصول سال به سمت خود می کشاند و امکانات اقامتی مناسبی هم جهت اقامت در نظر گرفته شده است. سوغاتی لاویج، عسل مرغوب آن است.

برای دیدن این منطقه برروی نقشه، کلیک کنید.

 لاویج

 

فیل سنگی

سنگی به شکل فیل که در حاشیه روستای ملاکلا لاویج واقع شده و جزو مناطق دیدنی لاویج به شمار می‌رود، که بعضی از بومیان از آن به معجزه حضرت امام حسن مجتبی میدانند و شعری در این باره به زبان خود سروده‌اند.

فیل سنگی

 

پارک کشپل

این پارک در 13 کیلومتری شهرستان نور به سمت چمستان و در 2 کیلومتری چمستان به سمت نور در ضلع جنوبی جاده واقع شده که پارکی است جنگلی و مسیر ییلاقات چمستان را طی می‌کند.

برای دیدن این منطقه برروی نقشه، کلیک کنید.

کشپل

 

جنگل واز

منطقه‌ای جنگلی کوهستانی است که از مسیر روستای جوربند چمستان می‌گذرد و روستاهای شناخته شده‌ای چون رودبارک، ایزوآ، نوجمه در اطراف آن جلوه گری می‌کنند.

برای دیدن این منطقه برروی نقشه، کلیک کنید.

واز

 

بقعه آقا شاه بالو زاهد

در کیلومتر 3 شرق چمستان واقع شده است، این مرشد شیخ حسن جوری از علمای نهضت سربداران بوده است و دارای مقبره‌ای آجری با گنبد مخروطی شکل است.

برای دیدن این منطقه برروی نقشه، کلیک کنید.

بقعه

 

روستای میرخمند

روستای میرخمند، منطقه ای ییلاقی در اطراف چمستان است که تابستان ‌هایی خنک دارد و مناسب سفر تابستان است. این منطقه از سه طرف توسط کوه ها احاطه شده است و از یک طرف هم به دره منتهی می شود. در این قسمت می توانید چشمه ‌های فصلی زیادی را ببینید که آبی خنک دارند.

برای دیدن این منطقه برروی نقشه، کلیک کنید.

میرخمند