همانطور که می‌دانید به همان اندازه که نمای داخلی یک ویلا دارای اهمیت است، به همان میزان نیز نمای بیرونی آن مهم و قابل توجه است. نمای بیرونی ویلا به نوعی هویت اصلی ساختمان به حساب می‌آید و همچنین می‌تواند به ویلا یک شخصیت خاص ببخشد.

علاوه بر آن، افرادی که قصد وارد شدن به ویلا را دارند در ابتدا با نمای آن مواجه خواهند شد، به همین خاطر هرچه نما زیباتر و حرفه‌ای‌تر ساخته شده باشد، در افراد، حس بهتری را به وجود خواهد آورد. از این‌رو در اینجا قصد داریم تا به بررسی جوانب مختلف نما رومی برای ویلا بپردازیم تا میزان آگاهی شما در مورد این سبک خاص نما ویلا بالاتر رود.

 ویلا نمارومی

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

طراحی نما رومی برای ویلا

یکی از دلایل محبوبیت نما رومی برای ویلا این است که امروزه افراد تمایل زیادی به طرح‌های پیچیده و خیره‌کننده دارند. طراحی نما رومی به دلیل خاص و ویژه بودن خود توانسته علاقه‌مندان زیادی پیدا کند. این زیبایی ناشی از جمع شدن فرهنگ غنی و هنرهای معماری تاریخی است که شامل هنر معماری ایران باستان نیز می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که نما رومی تلفیقی از فرهنگ‌های رومی و ایران باستان را به نمایش می‌گذارد.

نما رومی در اصل در حدود سال قرن 19 و 20 برای بازسازی و زیباسازی یونان قدیم مورد استفاده قرار گرفت. همچنین دارای دو سبک نئوکلاسیک و کلاسیک است که امروزه در نمای ویلاهای شیک و مدرن در کشورهای مختلف از جمله ایران به کار برده می‌شود.

 

از فاکتورهای مهم طراحی نما رومی برای ویلا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  پیچیده بودن نمای رومی: نما رومی برخلاف نماهای ساده و بی‌نقش و نگار، دارای طراحی بسیار پیچیده‌ای است که این طراحی، یک جلوه خیره‌کننده‌ای به ویلا می‌دهد. سبک رومی دارای طرح‌های متفاوتی است به همین علت افراد می‌توانند در هنگام انتخاب مدل مورد نظر خود، به دلخواه عمل کنند.

 

  •  جنبه تاریخی و هنری ارزشمند: دیدن نما رومی برای ویلا یک حس غرور و افتخار را در افراد زنده می‌کند. این حس به دلیل طراحی ویژه و تاریخی آن است که از فرهنگ روم باستان و همچنین ایران باستان برگرفته شده است. در زمان‌های گذشته هنگامیکه برای اولین بار، این سبک به ایران راه یافت، معماران ایرانی در آن زمان، طرح‌های سنتی خود را نیز با سبک رومی تلفیق کرده و در نتیجه، آن را به یک سبک خیلی خاص و زیبا تبدیل نمودند.

 

  • با اصالت بودن معماری رومی: برخلاف عقیده برخی که گمان می‌کنند طراحی نما رومی، قدیمی و از مد افتاده استف باید بگوییم که این طرح به دلیل دارا بودن قدمت و اصالت خودف هرگز از مد نخواهد افتاد. نمای رومی همواره در طول تاریخ علاقه‌مندان خاص خود را داشته است. علاوه بر این‌ها در مقایسه با طراحی‌های مدرن، از سختی و ظرافت‌های بیشتری برخوردار است.

 

باید توجه داشته باشید که به دلیل پرکار بودن و همچنین پیچیده بودن نما رومی برای ویلا، طراحی آن را باید حتماً به دست معماران با تجربه و با مهارت سپرد؛ زیرا کوچک‌ترین اشتباهی در امر طراحی می‌تواند نمای کلی ویلا را تحت تاثیر قرار دهد و آن را به طور کل خراب کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود ابتدا یک تیم معماری قوی پیدا نمایید تا در انتها یک نمای عالی و شگفت‌انگیز تحویل بگیرید.

 ویلا رومی

بیشتر بخوانید: مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

 

مزایای طراحی نما رومی برای ویلا

  • به کار بردن مصالح محکم: برای آنکه اکثر ویلاها در شهرهای ساحلی ساخته می‌شوند، می‌بایست از نمای محکم و سختی برخوردار باشند. وجود آب و هوای شرجی و مرطوب در این شهرهای ساحلی می‌تواند بر روی نما رومی برای ویلا تاثیر گذاشته و در مدت زمان کوتاهی باعث خرابی آن شود.

 

  • برجسته نمودن ویلا: نما رومی برای ویلا موجب خارج شدن نما ویلا از حالت فلت خواهد شد و به آن جلوه‌ای ویژه خواهد داد. این موضوع موجب می‌شود تا معماران برای زیبایی بیشتر، این نما را به وسیله نورپردازی حرفه‌ای، شگفت‌انگیزتر سازند. برجسته بودن این نما، کار نورپردازی را راحت‌تر نموده است.

 

  •  در دسترس بودن مصالح مورد نیاز: مصالحی که در نما رومی برای ویلا به کار می‌رود به راحتی پیدا می‌شود و همیشه در دسترس است؛ بنابراین نیازی به نگرانی در مورد موجود بودن یا نبودن مصالح برای ساخت نیست.

 

  • سازگاری بالا با فرهنگ ایرانی: همانطور که در بالا گفتیم، نما رومی به دلیل تلفیق شدن با سبک ایران باستان بسیار به فرهنگ ما نزدیک است، برای همین تماشای نما رومی برای ویلا باعث ایجاد حس صمیمیت و آرامش در ما خواهد شد.

 ویلا نمارومی

بیشتر بخوانید: آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین

 

انواع طراحی نما رومی برای ویلا

نما رومی برای ویلا را با توجه به عواملی مانند نوع مصالح می‌توان در دسته‌بندی مختلفی به شرح زیر قرار داد:

1) نما رومی سیمانی: نما رومی سیمانی که سیمان مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهد نیز دسته‌بندی مخصوص به خود را به صورت زیر دارد:

  1. نما رومی سیمان سفید: همانطور از نام این مدل آشکار است، در آن از سیمان سفید به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. این سفیدی یک نمای لوکس و زیبا را برای شما به وجود خواهد آورد.
  2. نما سیمانی تخته ماله: در ساخت این نوع نما رومی از تخته ماله و دو لایه آستر استفاده می‌شود و می‌بایست حتماً ضخامت آستری که به کار برده می‌شود، 2 سانتی متر و همچنین ضخامت لایه دوم آن به قطر 0.5 سانتی متر باشد.
  3. نما سیمان شکسته: معماران با استفاده از موادی مانند پودر سنگ، سیمان سفید و رنگ‌های مختلف معدنی، سنگدانه‌های رنگی زیبا و...، نما رومی برای ویلا را به بهترین نحوه ممکن می‌سازند. همچنین این نوع از نمای رومی سنگی از استحکام بسیار بالایی برخوردار است.

از خصوصیات بارز نما رومی سیمانی می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر انواع مختلف آب و هوا اشاره کرد. این ویژگی باعث شده این نما در شهرهای مختلف مورد توجه قرار بگیرد.

2) نما رومی سنگی: اگر به دنبال آن هستید که نمای ویلای خود را لوکس‌تر و زیباتر نمایید، پیشنهاد می‌شود از نما رومی سنگی استفاده کنید. اما نکته مهم، هزینه مربوط به خرید سنگ برای این نوع نما می‌باشد که در مقایسه با نما رومی سیمانی بسیار بیشتر است.

در نما رومی برای ویلا، شما گزینه‌های متنوعی را در انتخاب پیش‌رو دارید و می‌توانید از میان سنگ‌هایی مانند سنگ مرمر، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن یکی را به دلخواه انتخاب کنید. البته باید دقت کافی در هنگام خرید این نوع سنگ‌ها داشته باشید، زیرا نمونه‌های تقلبی و بی‌کیفیت زیادی وجود دارد. پس بهتر است خرید سنگ و معماری آن را بر عهده افراد متخصص بگذارید.

 ویلا نمارومی

 

شاخص ها و عناصر مهم طراحی در نما رومی برای ویلا

  • استفاده از قوس‌های نقش دار عریض: قوس‌های نسبتاً عریض با نقش‌های ریز و زیبا یکی از مواردی است که در نما رومی برای ویلا به کار برده می‌شود.
  •  ستون‌های مدور و تزئینی کوتاه: در نمای رومی برای ویلا هیچگاه شما نمی‌توانید ستون‌های زاویه‌دار و بسیار بلند را ببینید؛ زیرا اغلب از ستون‌های مدور و کوتاه برای زیباسازی نمای ویلا کمک گرفته می‌شود که این موضوع یک حالت سلطنتی نیز به ویلا می‌دهد.
  •  استفاده از کتیبه و یا مجسمه: نوع فرهنگ رومی و استفاده از کتیبه در آن زمان باعث شده در عصر حاضر نیز برای حفظ حالت تاریخی این نوع سبک، از این موارد نیز کمک گرفته شود.
  •  از دیگر شاخص‌های نما رومی می‌شود به طور مختصر به سر ستون‌ها، کله گاوی‌ها، قوس هلال، قاب پنجره و... اشاره کرد.

 

نکات مهم در هنگام اجرای نما رومی:

  •  طراحی بی عیب و نقص: اگر طراحی نما رومی دارای عیب و نقص‌های کوچک و بزرگ باشد، همین عیب و نقص‌ها باعث خراب شدن نتیجه نهایی خواهد شد. به همین علت طراحان باید در هنگام طراحی نهایت دقت و توجه را داشته باشند.

 

  •  استفاده از مواد اولیه درجه یک: هرچه میزان کیفیت و مرغوبیت مواد اولیه مورد استفاده برای ساخت نما رومی بالاتر باشد، کیفیت و زیبایی نهایی آن هم به تبع بالاتر خواهد بود. بنابراین کسانیکه می‌خواهند این نوع نما را در ساختمان اجرا کنند باید همواره به کیفیت مواد اولیه انتخابی توجه داشته باشند.

 

  • توجه به محیط آب و هوایی محل ویلا: محیط جغرافیایی محل قرار گرفتن ویلا می‌تواند بر روی انتخاب مواد و مصالح مورد نیاز تاثیر بگذارد. زیرا برخی از این مصالح تنها مناسب برای به کار بردن در یک محیط جغرافیایی با آب و هوایی خاص می‌باشد.

حال که از نکات مربوط به نما رومی برای ویلا مطلع شدید سعی داشته باشید که در هنگام انتخاب معمار یا پیمانکار، دقت لازم را به خرج داده و از مهارت و تجربه او اطمینان حاصل نمایید.

 نمارومی

ایده‌های جدید جهت نما رومی برای ویلا

  •  استفاده از نورپردازی های مختلف: در سال‌های اخیر کمک گرفتن از سیستم‌های نورپردازی پیشرفته در نما رومی مورد توجه افراد قرار گرفته است. یکی از مزیت‌های نورپردازی در نمای رومی برای ویلا این است که در شب نیز زیبایی و شکوه سبک آن را به نمایش می‌گذارد و نگاه هر رهگذر را به خود جذب می‌کند.

 

  •  تلفیق نمای رومی با سبک های مدرن: برخی برای آن که یک تنوعی در نمای رومی ساختمان ایجاد کنند، دست به تلفیق آن با سبک‌های مدرن می‌زنند. برای مثال، قسمتی از ساختمان را با نما رومی و قسمت دیگر را با نما مدرن پوشش می‌دهند که در برخی موارد می تواند مدلی جدید و قشنگ را به وجود آورد.

 

سوالات متداول درباره (طراحی نما رومی در ویلا):

1- چرا نمای رومی برای ویلا ارزشمند است؟

نمای رومی، نمادی از تاریخ و فرهنگ دوران گذشته است-نمای رومی می‌تواند با هنر مدرن ترکیب شود- معماری رومی، جذاب و خیره‌کننده است- ارزش نمای رومی می‌تواند ارزش یک ساختمان را بیشتر کند.

2- نکات مهم در اجرای نمای رومی چیست؟

توجه به موقعیت ویلا و شرایط آب و هوایی – انتخاب مصالح مناسب برای ساخت-محاسبه هزینه‌ها- طراحی اولیه نمای بیرونی- مشورت با پیمانکار

3- انواع سبک نمای رومی چیست؟

نما رومی سنگی – نما رومی سیمانی