آشنایی با انواع سند ملکی، پیش نیاز یک معامله ی بی خطر


 

 

طبق قانون مدنی، اسنادی در اداره ثبت اسناد توسط مامورین رسمی، به ثبت رسیده اند، جزو سند رسمی و معتبر محسوب می شوند، این اسناد سه دسته هستند:

1- اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک تنظیم شده است، مانند سند مالکیت.

2- اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌ شوند، مانند اسناد وکالت، صلح، اجاره، مشارکت، رضایت، وصیت، سند ازدواج، طلاق و ...

3-اسنادی که نزد سایر مامورین رسمی دولت در حدود صلاحیت آنان تنظیم شده است، مانند شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه رانندگی و...

اسناد به دو گروه عادی و رسمی تقسیم می شوند، سند عادی در دفاتر اسناد رسمی به ثبت نرسیده اند، سند رسمی توسط ماموران رسمی در دفاتر رسمی به ثبت می رسند، و باید بدانید که سند رسمی، به دلیل آنکه از مقررات قانونی مربوط به تنظیم سند رسمی صورت می گیرد، از اعتبار و قدرت بالایی بر خوردار می باشد.

 

اسناد رسمی

 

سند ملکی چیست؟

بر اساس تعریف سند، این سند هم باید در اداره ثبت اسناد و یا دفترخانه اسناد رسمی طبق قانون، نزد سایر مامورین رسمی، مانند یک توافق نامه برای خرید و فروش خانه و... به ثبت می رسند، سند ملکی انواع مختلفی دارد، که به صورت زیر می باشد؛

 

سند شش‌ دانگ

این نوع سند یکی از معتبرترین و رایج‌ ترین سند می باشد، سند شش دانگ به معنای شش جهت می باشد، در واقع سند شش دانگ تمام جهات یک ملک را از شمال تا جنوب از غرب تا شرق را در بر میگیرد، و مالکیت تمام، مطلق به یک نفر می باشد، و فرد دیگر در این ملک سهم و نقشی ندارد.

 

سند عرصه و اعیان

سند عرصه، در واقع مربوط به ملکی که در آن آپارتمان و ویلا و... در آن ساخته شده است، ثبت می شود، و سندی که متعلق به واحد های احداث شده در زمین مربوطه، ساخته شده است، به عنوان سند اعیان شناخته می شود، لازم به ذکر می باشد، میزان سهم هر یک از مالکین واحدها، برای عرصه، بستگی به اندازه و متراژ اعیان آن‌ ها دارد. 

 

سند تک برگ

سند تک برگ همانطور که نامش پیداست، اسنادی هستند که یک برگ دارند، باید بدانید که این نوع سند ملک، از سوی نهادهای رسمی کشور طراحی شده و پس از تایید، به ثبت رسانیده می شود، و نیز سند تک برگ، امینت بیشتری نسبت به سند دفترچه‌ ای و... دارد، و یکی از ویژگی های سند تک برگ، اطلاعاتی شامل؛ نوع ملک، کاربری، وضعیت خاص، بها، نوع و میزان مالکیت، شماره سریال، نشانی ملک و کد پستی و.... در آن به ثبت رسیده است.

 

اسناد رسمی

 

سند رهنی

سند ملکی رهنی، در دفاتر رسمی تنظیم می شود، بنابراین یک سند رسمی است، سند رهنی توسط بانک ها و موسسات مالی و اعتباری برای تضمین پرداخت اقساط  و... تنظیم می شود.

 

سند مشاع

مشاع در لغت به معنی شراکت است،  زمانی که سند را میان چندین شریک، به اشتراک می‌گذارند، سند ملک، به صورت سند مشاع است، لازم به ذکر می باشد، تمام قسمت‌ های مربوط به آن ملک، متعلق به تمام شرکا است.

 

سند قولنامه‌ ای

سند قولنامه ای، سند و نوشته ای می باشد، که با توافق طرفین معامله، مثلا خریدار ملک با فروشنده، توسط مشاور املاک و مدیریت املاک نوشته می‌شود، باید بدانید که سند قولنامه ایی توسط اداره ثبت اسناد تنظیم نشده و رسمی نمی باشد، از این سوی از اعتبار کمتری نسبت به سند رسمی و تک برگ برخوردار می باشد، اگر قصد دارید ملکی را به صورت قولنامه‌ ای معامله کنید، حتما در مورد وضعیت ملک،  از ارگان مربوطه استعلام بگیرید.

 

سند ورثه‌ ای

زمانی که مالک ملکی، فوت کند، طبق قانون، ملک به وارث وی انتقال می‌ یابد، در این مواقع به این ملک، ملک ورثه‌ ای می‌ گویند، در زمان خرید ملک ورثه ای باید توجه کنید، تمامی وارثین باید مبایعه نامه را امضا کرده و از فروش این ملک راضی باشند، تا پس از معامله دچار مشکل نشوید.

 

سند وکالتی

سند وکالتی، سندی است که به نام شخص یا اشخاصی دیگر، به عنوان وکیل فروشنده اصلی، تنظیم می‌ شود، برای اینکه سند وکالتی از اعتبار لازم برخوردار باشد، باید به صورت رسمی و محضری ثبت شود.

 

سند المثنی

در صورتی که بنا به دلایل مختلف سند مالکیت گم شود، یا از دست برود،و یا در آتش بسوزد و.... در این صورت مالک می‌ تواند به اداره ثبت محل وقوع ملک رفته و درخواست خود را مبنی بر صدور سند مالکیت المثنی اعلام کند، این کار مراحل مختلفی دارد، ولی در نهایت با تکمیل آن، سند رسمی المثنی برای صاحب ملک صادر می‌ گردد.

 

سند شورایی

سند شورائی همانطور که از نامش پیداست، توسط شورا و دهیار محل تایید می شود، بیشتر در شمال کشور این عبارت سند شورایی رایج می باشد، سند شورایی نیز یکی از انواع سندهای عادی هستند، که برای ثبت آنها به دفاتر اسناد رسمی و یا ادارات ثبت اسناد مراجعه نمی شود، لازم به ذکر می باشد، این سند، اعتبار لازم را ندارد و برای تبدیل آن به سند رسمی، باید مراحل زیادی در اداره‌ های ثبت اسناد طی شود.

 

 اسناد رسمی

 

 

قبل از معامله، به نوع سند دقت کنید!

 

یکی از مهمترین مسائلی که حتما قبل از خرید ویلا و زمین باید به آن توجه کنید، اسناد و مدارک رسمی ساختمان و ملک مورد نظر می باشد، سند مهم ترین رکن در خرید و فروش می باشد، در واقع نقش تعیین کننده را ایفا می کند، سند هویت هر ملک می باشد، و فردی که قصد فروش املاک خود را دارد، برای انتقال سند به مالک جدید، می بایست، با در اختیار داشتن سند و مدارک هویتی، به همراه خریدار، به دفتر خانه ی رسمی مراجعه کند، تا انتقال سند صورت بگیرد، اکثر افرادی که به دنبال خرید ویلا در شمال هستند، خرید ویلا سنددار در الویت قرار می دهند، تا نسبت به خرید خود آسوده خاطر باشند، در متن فوق به معرفی یک سری از اسناد پرداخته ایم، امیدواریم برایتان مفید بوده باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین مجرب بورس ویلا ارتباط مستقیم برقرار کنید، برای ارتباط مستقیم، با بورس ویلا به بخش تماس با ما مراجعه کنید.