قبل از اینکه بخواهیم در رابطه با میزان استحکام بنا، در ساختمان ها و ویلاهای شمال کشور نکاتی را عرض کنیم، باید بدانید که، استحکام بنای ملک در شمال، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، از این سوی در این مقاله قصد داریم، دلیل اهمیت استحکام بنای ملک در شمال در اختیارتان قرار دهیم، با همراه باشید.

 

استحکام بنا در شمال

 استحکام بنای ویلا یا ساختمان، معنای بسیار گسترده ای دارد، از این سوی در هنگام خرید ویلا در شمال حتما باید به استحکام آن توجه بسیاری داشته باشید، در واقع استحکام ساختمان باید بسیار مقاوم باشد، تا در برابر حوادث طبیعی اعم از؛ زلزله، آتش سوزی، سیل و یا طوفان و... که جزو عوامل مخرب و تهدید کننده به حساب می آیند، بسیار مقاوم باشد، باید بدانید که جنبه های استحکام بنای ملک در شمال، شامل 2 بخش می باشد، و هر یک از این جنبه ها روش های مخصوص به خودش را دارد، که به صورت زیر می باشد؛

  1. یکی از جنبه های مهم، مربوط به نظارت پروژه، ویلاهایی که هنوز ساخته نشده اند، می باشد، در واقع ساخت ساختمان باید به صورت اصولی انجام گیرد.
  2. یکی از جنبه های دیگر، مربوط به استحکام ساختمان هایی که از قبل ساخته شده اند، می باشد.

 

اهمیت استحکام ساختمان

 

استحکام بنا از روی ظاهر

هیچ وقت نمی توان استحکام یک ویلا را از روی ظاهر ساختمان تشخیص داد، باید هنگام خرید ویلا، درباره ی استحکام ویلا، اطلاعات فنی مهندسی و جنس مصالح، ابعاد و ضخامت ستون، نقشه ی اجرایی شده در هنگام ساخت و.... اطلاعات کامل و دقیقی بدست آورید، تا بتوانید از استحکام ویلا مطمئن شوید.

 

برگه استحکام بنای ملک در شمال و کاربرد آن

برگه استحکام بنای ملک، در موارد مختلفی بایستی اخذ شود، در ابتدا باید بدانید که برگه ی استحکام بنا، برگه ای است که استحکام بنای ویلا، از طرف یک مهندس ناظر معتبر به مهر و امضا و تایید می رسد، در واقع  وجود این برگه به معنای کارشناسی مهندس ناظر و بررسی و تایید استحکام ملک مورد نظر می باشد، اما برگه استحکام بنا چه کاربردی دارد؟

 

  1. در صورتی که یک ویلا بسیار قدیمی باشد، برای تخریب و بازسازی نیاز به گواهی پایان کار می باشد، در واقع با برگه استحکام بنا می توان برای آپارتمان ها، ساختمان های قدیمی و... برگه ی پایان کار دریافت کرد، زیرا برگه ی تایید استحکام بنا پیش نیاز دریافت پایان کار است.
  2. در صورتی که قصد داشته باشید ویلای خود را نوسازی کنید و برای انجام کارهایی از قبیل؛ حذف ستون ها، بازسازی، جابجایی دیوارها و یا ایجاد تغییراتی در داخل ساختمان و... نیاز به برگه ی استحکام بنا دارید، تا مهندس ساخت، اصولی بودن، تغییرات و تعمیرات و استحکام بنا را چک کند.
  3. برای تغییرات داخلی ساختمان و یا تغییر نقشه اولیه برای حذف یک دیوار، و یا اضافه کردن ستون و.... نیاز به برگه استحکام دارید، تا بتوانید به صورت اصولی و ایمنی تغییرت را اعمال کنید.
  4. اصولی بودن تخریب بسیار مهم است، پس برای اینکه بتوانید بخشی از ویلا و یا ساختمان را تخریب کنید، نیاز به برگه ی استحکام و بررسی ایمنی ساختمان دارید.
  5. و....

 

اهمیت استحکام ساختمان

 

 

گرفتن گواهی پایان کار در ویلاهای شمال

ساخت و ساز، یک پروژه ای بسیار مهم است، بنابراین یکی از مهمترین مجوزها برای فروش و یا ساخت و ساز یک ساختمان، گرفتن گواهی پایان کار می باشد، داشتن گواهی پایان کار بدین معناست که عملیات ساختمانی به پایان رسیده است، استحکام و ایمنی ساختمان به قدری مهم است، که حتما بعد از اتمام پروژه، برای دریافت گواهی پایان کار و برگه استحکام بنا، مالک باید از طرف شهرداری در جهت صدور پایان کار در اداره ثبت اسناد اقدام کند، زیرا داشتن این مجوز به معنای این است که ساختمان یا ویلا، از همه نظر مورد تایید است.

 

چه مدارکی برای دریافت برگه استحکام بنا لازم است؟

برای دریافت برگه ی استحکام بنا، باید یک سری مدارک به مهندس ناظر تحویل دهید، این مدارک باید کامل باشد، تا برای طی روند بررسی، دچار مشکل نشوید، پس برای دریافت برگه ی استحکام بنا، باید مدارکی اعم از؛ گواهی پایان کار قبلی، عکس واضح از ملک مورد نظر، کپی از سند ویلا، کپی مدارک کامل شناسایی مالک و... باید به سازمان مربوطه تحویل داده شود، تا ویلای شما، مورد بازدید قرار گیرد، یکی از موضوعاتی که برای گرفتن برگه استحکام باید در نظر بگیرید، هزینه آن می باشد، در واقع هزینه ی برگه استحکام بنا به طور سالانه متغیر است و توسط سازمان های مربوطه تعیین می شود، اما به طور کلی هزینه دریافت برگه متناسب با تعداد طبقات ویلا می باشد، یعنی هرچه تعداد طبقات ویلا بیشتر  باشد، هزینه برگه استحکام بنا نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

اهمیت استحکام ساختمان

 

چه مراحلی برای دریافت برگه استحکام بنای ویلای در شمال طی شود؟

  1. در اولین مرحله از فرآیند صدور برگه استحکام بنا، باید مهندس ناظر از تمام بخش های ساختمان بازدید نماید.
  2. تمام اصول فنی و ایمنی ساختمان از لحاظ مصالح بکار رفته، امنیت، استحکام و مقاومت ساختمان و.... بررسی شود.
  3. بعد از بازرسی، برگه استحکام بنا همراه با مهر و امضای رسمی مهندس ناظر، تایید می شود.
  4. برای ثبت درخواست، نامه ی تایید شده توسط مهندس ناظر همراه با گزارش کار باید به دفتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود.

 

در هنگام بازرسی و بررسی استحکام ویلا، باید بخش های مختلف ویلا به طور جداگانه مورد بازرسی و بازدید قرار گیرد، تا از ایمنی آن ها اطمینان حاصل شود، و از بروز احتمالی حوادث طبیعی جلوگیری شود، برای مثال در زمان بروز سیل و طوفان و زلزله و... بایستی ایمنی و استحکام بنا به قدری باشد که در برابر این عوامل مقاوم باشد، زیرا ممکن است، دیوارها شکسته و سقف دچار ترک خوردگی و... شوند، پس بررسی مصالح بکار گرفته شده، برای ایمنی ساختمان بسیار مهم است.

 

 


در ادامه مطالب، باید گفت استحکام ساختمان، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از این سوی بررسی کیفیت ساخت و استحکام ویلا بسیار مهم می باشد، در واقع از مهم ترین مسائلی که در ویلاهای شمال باید به آن دقت شود، ایمنی می باشد، و باید بدانید که استحکام ویلا به معنای آن است، که یک سازه ویلایی تا چه اندازه می‌ تواند در برابر نیرو های مختلفی که به آن وارد می‌ شود، می تواند مقاوم باشد، در این مقاله سعی کردیم شما را با استحکام بنای ملک در شمال آشنا کنیم، از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید از شما سپاس گزاریم، برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی خرید ویلا در شمال، خرید زمین در شمال و... با مشاورین مجرب بورس ویلا ارتباط برقرار کنید، برای ارتباط مستقیم به بخش تماس با ما مراجعه کنید.