آنچه تحولات بازار ویلا در شمال را از تحولات سایر بخش‌های اقتصادی متفاوت کرده و موجب افزایش قیمت بی سابقه شده، تقاضای سرمایه‌ای مسکن است. زیرا اکثر مردم  در ماه های اخیر برای حفظ ارزش دارایی خود و عدم توانایی خرید مسکن در شهرهای بزرگی چون تهران، روی به خرید املاک در شمال آورده اند، پس با کاهش ارزش ریالی و عدم تثبیت در دیگر بازار سرمایه شاهد رشد شدید تقاضا در این مناطق شمالی شده ایم. حال به یکی از عواملی که باعث رشد تقاضا خرید املاک در شمال شده است، در این مقاله می پردازیم.

ویلا در شمال 

بیشتر بخوانید: مکان های گردشگری چمستان

 

اقتصاد ایران پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بر  اقتصاد ایران بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی در بلند مدت قابل توجه نخواهد بود. اقتصاد ایران فارغ از انتخاب دونالد ترامپ یا جو بایدن باید اصلاحات ساختاری را تجربه و با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، نرخ تورم را کنترل و از رشد نرخ ارز، طلا، خودرو و مسکن جلوگیری کند.

در هر صورت اقدامات تند و تحریم‌های ناجوانمردانه ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ، در چند سال اخیر و همراهی این اقدامات با شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران، باعث شد مشکلات اقتصادی در کشور شدت بگیرد و بازار های معاملاتی اعم از سکه، دلار، مسکن، خودرو و... نوسانات شدیدی را تجربه کند.

جو بایدن (Joe Biden) اما برعکس ترامپ، نظر متفاوتی دارد. اگرچه او نیز می‌خواهد از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود، اما در نظر دارد؛ با پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، مسیر قابل اعتمادی برای رویکرد دیپلماتیک مقابل ایران باز کند. رئیس جمهور منتخب ۲۰۲۰ آمریکا، در یادداشتی درباره همین موضوع نوشت: «اگر ایران با پایبندی سختگیرانه به توافق هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده دوباره به این توافق به عنوان نقطه شروعی برای مذاکرات دیگر ملحق خواهد شد.»

بایدن 

بیشتر بخوانید: مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

 

 

انتخاب بایدن و تهدید جنگ با ایران و تاثیر آن بر رفتار سرمایه گذاران در شمال 

اثرگذاری انتخاب جوبایدن بر قیمت مسکن غیر مستقیم است، بدین صورت که جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا دست پیدا کرد، آن زمان است که قیمت دلار نیز با کاهش چشمگیری روبرو می شود، و برای مدت طولانی قیمت ارز به ثبات می رسد، آن زمان است که این امر در بازار مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود و قیمت‌ها می‌تواند با کاهش معناداری همراه بشود.

طی این چند ماه گذشته مسکن به طور فزاینده‌ای با رشد همراه شد، به طوریکه امروزه حباب قیمت ملک و خانه بسیار زیاد است، در این راستا اگر شرایطی فراهم شود که دلار با کاهش قیمت و ثبات همراه شود، آن زمان است که می‌تواند امیدوار بود که حباب بخش مسکن بترکد، اما این مسئله زمان بر خواهد بود و نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت این کاهش قیمت رخ بدهد.

 

اما بگذارید، سناریویی که قبلا در زمان حباب مسکن رخ داده است اینجا یادآوری کنیم. در مهرماه 1397، زمانی که قیمت دلار از نزدیکی‌ 20 هزار تومان یکباره تا مرز 10هزار تومان افت کرد، قیمت مسکن به‌واسطه عقب‌ماندگی از تورم دلار، نه‌تنها کاهش نیافت بلکه تا  9ماه بعد نیز روند صعودی خود را ادامه داد تا خود را با تحولات بازار ارز همسان‌سازی کند. در ادامه با خنثی ماندن بازار ارز، بازار مسکن نیز در تابستان 98با ثبات قیمت مواجه شد؛ اما از آبان 98و همزمان با تزریق تورم بنزین در اقتصاد، دوباره رشد نرخ ارز و مسکن از سر گرفته شد که تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. وضعیت مسکن به‌گونه‌ای است که به‌محض افزایش قیمت دلار، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد اما در مقابل، کاهش قیمت دلار، بلافاصله به کاهش قیمت مسکن منجر نمی‌شود و به‌واسطه انتظار بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی، بازار مسکن در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کند. درصورت کاهش قیمت دلار، شرط تخلیه حباب قیمت مسکن و همراهی آن با دلار این است که این کاهش قیمت دلار واقعی و برای مدت طولانی‌تر ادامه پیدا کند و قیمت زمین و نهاده‌های مؤثر ساختمانی نیز تعدیل شود و کاهش پیدا کند. با ماندگاری قیمت دلار روی نرخ‌های پایین، حتی احتمال سقوط قیمت مسکن و تخلیه حباب آن نیز وجود دارد اما مشروط به تحقق شروط بالا. برای این اثرگذاری هیچ قطعیتی وجود ندارد و فقط اگر مستقیم یا غیرمستقیم به تغییرات واقعی در بازار ارز منجر شوند می‌توانند در میان‌مدت و بلندمدت بر بازار مسکن نیز تأثیر بگذارند.

 

ویلا 

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

 

از طرفی می‌توان گفت؛ مصالح ساختمانی تاثیر ۳۵ درصدی بر روی قیمت مسکن دارند و در شرایطی که این مصالح روز به روز با افزایش روبرو می‌شوند، طبیعتا قیمت‌ها در بازار مسکن با رشد همراه می‌شود، به طور مثال طی این مدت قیمت مصالحی مانند  شن با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو شده است، اگر دولت بتواند نظارت موثری در این رابطه انجام دهد، تا مصالح ساختمانی افزایش قیمت نداشته باشند، قیمت‌ها در بازار مسکن نیز از این موضوع تاثیر می گیرند.

در حال حاضر معاملات املاک به سختی انجام می‌ شود، اما اینکه معاملات به صورت کامل به حالت رکود در بیاید، این طور نیست، اما از حجم داد و ستد‌ ها کم شده، این در حالیست که با توجه به فصل سرما و اعمال محدودیت های قرنطینه که در آن قرار داریم، به صورت عرف از میزان تقاضا کم شده و این رکودی که در بازار ویلا به وجود آمده، بخشی از آن نیز به همین علت است.

ویلا 

بیشتر بخوانید: آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین


 

 اگر به دنبال سرمایه گذاری با خرید ویلا و زمین در شمال هستید، و می خواهید در این اوضاع اقتصادی انتخاب خوبی داشته باشید، بایستی از یک نماینده و مشاور املاک خوب کمک بگیرید.  مشاوران املاک بورس ویلا، با سال ها تجربه در زمینه معاملات ملکی در شمال، آماده خدمت رسانی و مشاوره رایگان به شما سروران و متقاضیان گرامی می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.