کد رهگیری املاک چیست؟

تا قبل از سال 1387، هر فردی که قصد خرید، فروش و یا اجاره ملک و مغازه ای داشت، به آژانس املاک مراجعه می کرد و با پر کردن برگه ای دستنویس توسط مشاور املاک، به معامله خاتمه می داد. اما از آنجایی که دولت متوجه شد هیچ آمار دقیق و کاملی از بازار مسکن و خرید و فروش آن ندارد، و با توجه به کلاهبرداری های متعددی که در حوزه ی خرید و فروش ملک وجود داشت و عده ای همزمان یک ملک را به افراد متعددی می فروختند، قانون گذاران برای حل این مشکل به فکر چاره افتادند. استفاده از کد رهگیری برای حل این مشکل راه حل این مسئله بود. بنابراین در سال 87 تصمیم گرفت تا سامانه ای هوشمند و آنلاین راه اندازی کند و به ازای هر معامله ای، یک کد رهگیری به خریدار و فروشنده تحویل دهد.

از این تاریخ به بعد و مطابق با ماده 28 قانون نظام صنفی، هر معامله ای که در دفاتر املاک صورت می گیرد، اگر فاقد کد رهگیری باشند، تخلف محسوب شده و آن واحد صنفی پلمپ خواهد شد. شما بعد از مراجعه به دفاتر املاک و دادن اطلاعات شخصی خود و ملک مورد نظر، توسط مشاور در سامانه کد رهگیری املاک ثبت نام شده و قرارداد الکترونیکی به همراه کد رهگیری و بارکد دو بعدی دریافت می کنید.

کد رهگیری شماره ای 13 رقمی است که شامل اطلاعاتی از قبیل آدرس ملک، نام و آدرس خریدار و فروشنده یا مستاجر است و در مبایعه نامه به صورت هولوگرام درج می شود. قبل از کد رهگیری، معاملات خرید و فروش قابل پیگیری نبود و خریداران از معامله های پیشین اطلاعی نداشتند. با استفاده از کد رهگیری می توان آمار دقیقی از قیمت ملک، تعداد دفعات خرید و فروش ملک و میزان معاملات بازار اطلاع دقیقی به دست آورد. در ثبت کد رهگیری اطلاعات و مشخصات ملک به صورت آنلاین و اینترنتی وارد و ثبت می شود. خریدار یا مستاجر می تواند با داشتن کد رهگیری مشکلات خود را از طریق این سامانه یا مراجع قانونی به سهولت پیگیری نماید.

 

 ویلا

بیشتر بخوانید: آیا امید به ارزان شدن قیمت ویلا در شمال است؟!

 

مراحل دریافت کد رهگیری املاک در شمال

اگر می خواهید مراحل دریافت کد رهگیری را برای ملک مورد نظرتان بدانید، در ادامه همراه ما باشید تا به مراحل مختلف آن اشاره کنیم:

  1. اولین قدم به عهده مشاور املاک است. او باید به سایت “ایران املاک” رفته و در بخش ثبت نام مشاوران املاک امضای دیجیتال تهیه کند. برای این کار به سخت افزار امضای دیجیتال نیاز است. بعد از تهیه این سخت افزار، باید صاحب جواز با داشتن اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل و کپی پروانه کسب و مهر مشاور املاک، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نماید.
  2. حالا نوبت آن رسیده است که همه مفاد قرارداد مثل: مبلغ فروش، تاریخ قرارداد، بیعانه پرداخت شده، تاریخ تحویل و امکانات خانه در سامانه معاملات املاک کشور ثبت شده و کد رهگیری املاک معامله شده توسط مشاورین دریافت شود.
  3. بعد از تایید قرارداد در سامانه، کد رهگیری برای خریدار و فروشنده ارسال می شود. این نسخه در 3 برگه تحویل خریدار، فروشنده و مشاور املاک می شود. توجه داشته باشید تا در بالای هر 3 برگه، کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد.

کد رهگیری

بیشتر بخوانید: مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

 

مزایای داشتن کد رهگیری در معاملات املاک

شما می توانید با استعلام گرفتن از کد رهگیری، جزئیات خرید و صحت آن را بررسی کنید. همچنین اگر در شهرهای بزرگی مثل تهران زندگی می کنید و خانه شما در طرح ترافیک قرار دارد، برای اینکه از امتیازات ساکنین طرح ترافیک استفاده کنید، به کد رهگیری ملک نیاز دارید. به این ترتیب می توانید به راحتی با نشان دادن این کد، از این مزایا استفاده کنید.

املاکی که دارای کد رهگیری هستند، اعتبار بالایی در مراجع قضایی دارند و راحت تر می توان برای دریافت حقوق از دست رفته هر کدام از طرفین معامله تلاش کرد.

 

هزینه دریافت کد رهگیری املاک در سال 99

این کد رهگیری، یک کد 13 رقمی است که توسط مشاورین املاک صادر می شود. هر معامله ملکی، یک کد انحصاری دارد. ثبت سیستمی املاک در سامانه، با یک هزینه اندکی توسط مشاور املاک امکان پذیر است. البته این کار، از سال 1387 به بعد، جزو وظایف اصلی مشاورین املاک است و نیازی نیست تا هزینه ای برای ثبت آن به مشاور پرداخت کرد.

مدارک مورد نیاز برای سیستمی کردن معامله در سامانه کد رهگیری املاک عبارتند از: کارت ملی، شناسنامه و کارت پایان خدمت خریدار و فروشنده، قولنامه، وکالت نامه و یا سند مربوط به ملک، گواهی کد پستی و یک نفر شاهد به همراه هر کدام از طرفین معامله. در زمان انتقال سند ملک، این کد توسط مشاور املاک قابل دریافت است.

کد رهگیری

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

نحوه استعلام کد رهگیری املاک

بعد از اینکه موفق به ثبت معامله خود در سامانه کد رهگیری ملک شدید، نوبت آن رسیده تا هر زمان که نیاز داشتید، برای اطلاع دقیق از مشخصات ملک، استعلام لازم را بگیرید. برای این کار، می توانید به 2 روش اقدام کنید:

  1. بعد از مراجعه به سایت ایران املاک، از منوی بالای صفحه، بخش خدمات می توانید گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید. در کادر اول، کد ملی خود و در کادر بعدی، کد رهگیری قرارداد را وارد کرده و در انتها با نوشتن کد امنیتی در کادر مربوطه، دکمه جستجو را بزنید و استعلام کد رهگیری را بگیرید.
  2. در روش دوم می توانید با ارسال پیامک کد رهگیری و کد ملی خود به شماره 110203001، جزئیات قرارداد را دریافت کنید. (به اینصورت که عدد اول را کد ملی و بعد از علامت # استفاده کنید و کد رهگیری را بنویسید.)

 کد رهگیری