از گذشته تا کنون خرید و فروش زمین و ویلا در شهرهای شمالی بسیار پر طرفدار بوده و بازار شلوغی دارد. اولین نکته برای انتخاب زمین مناسب توجه به نوع کاربری زمین است. کاربری زمین به معنای چگونگی استفاده از آن است و بنا به شرایط هر منطقه کاربری های متفاوتی اختصاص داده شده است. دلیل تعیین نوع کاربری برای زمین های شمال کشور حفظ محیط زیست و جنگل ها و جلوگیری از ساخت و ساز بی رویه است. کاربری زمین شمال توسط شهرداری ها و دهیاری ها مشخص میشود و بهتر است قبل از خرید زمین حتما از سازمانهای مربوطه استعلام گرفته شود.

 زمین

بیشتر بخوانید: آیا امید به ارزان شدن قیمت ویلا در شمال است؟!

 

 

انواع کاربری زمین ها در شمال

 

1) کاربری مسکونی

زمینی است که هنوز در آن ساخت و سازی صورت نگرفته اما مجوز ساخت واحد مسکونی برای آن از شهرداری یا دهیاری، گرفته یا می توان برای آن چنین مجوزی جهت ساخت و ساز ویلا یا مجتمع آپارتمانی، دریافت نمود.

افرادی که به دنبال ساخت ویلا هستند این نوع کاربری به دردشان می خورد، و براحتی می تواند انشعابات لازم را بهره برداری کنند.

 

 2) کاربری کشاورزی

این زمین ها بر دو نوع تقسیم میشوند .

زمین زراعی: زمینی را که در آن محصولات زود بازده اعم از سبزیجات و صیفی جات و برنج، گندم و... که برای ساخت و ساز در این نوع زمین بایستی کاربری آنرا به باغی و سپس به مسکونی تغییر دهید، تا مجوز ساخت ویلا در آن را به شما بدهند.

باغ: زمینی که می تواند حصارکشی شده باشد و در آن درختان چندساله میوه ده کاشته شده است.

 زمین

بیشتر بخوانید: مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

 

 

۳) کاربری تجاری

ملک تجاری به ملکی گفته می شود که دارای سند تجاری باشد. مثلا مغازه ها،رستوران ها، عمده فروشی ها، دفاتر خدماتی(مثل آژانس های مسافرتی) که دارای کاربری تجاری می باشند. املاک تجاری دارای حق سر قفلی هستند. همچنین این املاک حق نصب تابلو دارند.

البته مسئله ی مهم در این نوع کاربری، دارا بودن مجوز تجاری برای یک ملک است وگرنه صرف وجود یک دفتر خدماتی در جایی را نمی­توان دارا بودن کاربری تجاری برای آن ملک به حساب آورد.

 

۴) کاربری صنعتی

 مانند انبار ها، شرکت ها، مراکز تولیدی بزرگ، کارخانه ها، کارگاه ها و مواردی از این قبیل زمین با کاربری صنعتی گفته می شود. این نوع از املاک اکثراً در شهرک های صنعتی و یا مناطق خارج شهرها قرار دارند.حتی اگر بر اثر گسترش شهر، چنین ملکی داخل آن واقع گردد، معمولاً توسط دستگاههای مسئول و ذی ربط، حکم انتقال آن به خارج شهر داده می­شود.

 

۵) کاربری ورزشی

شامل استاديوم هاي ورزشي، زمين هاي بازي، باشگاه هاي ورزشي، استخرهای سرپوشیده و … در گذشته اکثر زمین ها با کاربری ورزشی دولتی تهیه و ساخته می شده است. اما امروزه با گذشت زمان شرکت های خصوصی تاسیسات خصوصی شروع به ساخت محیط های ورزشی نموده اند. البته این نوع از املاک شخصی فعلا به ورزشگاه های کوچک ختم می شود.

 زمین

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

 

۶) کاربری معدن

کاربری زمین با عنوان معدنی چیزی نیست که شما انتخاب کنید. در واقع نوع زمین یا پتانسیل یک زمین شما را به سمت و سوی چنین شیوه‌ای از کاربری زمین در شمال یا هر کجای دیگر خواهد برد. یعنی زمین شما می‌بایست در خود دارای یک ماده قابل استخراج ارزشمند باشد، تا بتوانید از آن با کاربری معدنی استفاده و بهره‌ برداری نمایید.

این مواد ارزشمند می‌توانند شامل سنگ‌های قیمتی یا سنگ‌های ساختمانی، انواع فلزات و یا خاک‌های قابل برداشت و استفاده در امور صنعتی و ساختمانی باشند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید، که درست از زمانی که متوجه یک ماده ارزشمند و قابل برداشت در زمینتان شدید، حتماً در پی اخذ مجوزهای لازم و ثبت زمین خود به عنوان یک معدن باشید. زیرا در غیر این صورت اجازه هیچگونه برداشتی از زمین خودتان را نخواهید داشت و هرگونه فعالیتی در زمینه برداشت و استخراج‌تان از آن زمینه غیر قانونی محسوب خواهد شد.

نکته جالب دیگر که بد نیست بدانید این است که اگر شما در زمینی که مالک آن نیستید یک معدن یا به بیان ساده‌تر ماده‌ای ارزشمند جهت استخراج از زمین بیابید و به مراجع قانونی مراجعه کرده و در صدد ثبت آن برآیید، می‌توانید مالک آن زمین شوید.

 زمین

بیشتر بخوانید: آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین

 

 


 

قبل از خرید زمین شمال حتما هدفتان از این کار را تعیین کنید. پیش‌تر اذعان نمودیم زمین‌ها ممکن است درون بافت و یا خارج از بافت شهری باشند و تصریح کردیم چنان‌چه ویلا خارج از بافت باشد کاربری برای آن تعیین نشده و قابل استفاده نیست، نمی‌توان در چنین ویلایی ساختمان بالا برد یا ویلا احداث کرد، از این رو اگر هدفتان تنها سرمایه‌گذاری است با توجه به قیمت ارزان زمین‌های خارج بافت شاید گزینه بدی برای انتخاب نباشد چرا که اگر پس از مدتی داخل بافت بیاید به سود خوبی خواهید رسید هر چند این بازه زمانی می‌تواند از یک سال تا ده سال متغیر باشد. اما اگر مایلید زمین شمال بخرید با این هدف که به ساخت ویلا، آپارتمان یا... بپردازید بی‌تردید زمین داخل بافت شهری بهترین انتخاب خواهد بود و هرگز نباید آن را از دست داد.