اکثر مردم تمایل زیادی به زندگی در دامان طبیعت دارند و به خرید ویلای روستایی در مناطق شمالی کشور فکر می کنند.آرامشی که زندگی در روستاها دارد، هوای پاک و سالم، مناطقی بکر و درست نخورده، همنشینی با اهالی روستا و پرورش گل و گیاه، درختان میوه و… از مواردی هستند که به عنوان مزایای خرید ویلای روستایی در شمال از آن یاد می شود. اما باید قبل از آن به مواردی توجه کنید. مثلا؛ حتماً قبل از خرید ویلای روستایی به این موضوع دقت کنید که آیا زندگی در روستا با روحیات شما سازگاری دارد یا خیر؟ اگرچه امروزه تا حد زیادی از آنتن دهی تلفن های همراه و اینترنت گرفته تا دسترسی به وسایل ضروری زندگی، در این نواحی فراهم شده است، اما زندگی به دور از حاشیه های شهری شاید بعد از گذشت چند روز، خیلی برایتان خوشایند نباشد. از آنجایی که معمولاً روستاییان از آداب و رسوم ویژه ای برخوردارند، بنابراین اگر می خواهید در بین آن ها زندگی کنید، باید به قواعد و اصولی که به آن پایبند هستند، احترام بگذارید. مثلاً در بسیاری از مناطق روستایی، رعایت شئونات اسلامی لازم و ضروریست. به همین دلیل سعی کنید به این مورد توجه داشته باشید. الزاما همه این موارد در یک روستا مشاهده نمی شود. یا حتی بسیاری از روستاها کاملا فرهنگ شهرنشینی و مهاجرپذیری را دارا می باشد. بنابراین شما باید برای انتخاب روستای مدنظرتان تحقیقات محلی را انجام دهید.

اما خانه های روستایی ویژگی های پررنگ بسیاری دارند که بعضی از آنها را در ادامه مطلب بازگو خواهیم کرد.

 خانه روستایی

بیشتر بخوانید: آیا امید به ارزان شدن قیمت ویلا در شمال است؟!

 

 

 

 ویژگی خرید ویلا خانه روستایی ارزان قیمت در شمال

  •  معماری ویلاهای روستاییِ چند سال ساخت و کیفیت مصالح

ساخت و ساز و خرید ویلا در شمال از زمان های دور مورد توجه بوده و امروزه با پیشرفت در صنعت ساختمان و با متدها و متریال و مصالح جدید بیشتر شاهد ساخت و ساز مدرن ویلایی و آپارتمان هستیم و به طبع از ویلاهای قدیمی با آن حیاط بزرگ و سرسبز فاصله گرفته ایم، البته برای فروش ویلا در شمال، هستند مواردی از ویلاهای روستایی چندسال ساخت که به عنوان باغ ویلا شناخته می شود، که همچنان مشتریان خاص خود را داشته و با کمی بازسازی و مرمت میتوان آن ها را به ویلای لوکس و مدرن مبدل کرد.
تفاوت خانه ی روستایی با ویلا لوکس و مدرن امروزی بیشتر در دو قسمت نما و متریال و دیزاین داخلی و دیگری محوطه ویلا نمایان است. از لحاظ کیفیت ساخت و زیبایی بنا میتوان ویلای مدرن و لوکس را به ویلا قدیمی ترجیح داد، اما از لحاظ فضای بیرونی و محوطه میتوان ویلای قدیمی را به عنوان ویلای روح دار و ویلایی که حس واقعی ویلا را در انسان زنده می کند نام برد.

 

  • قیمت خانه روستایی و چندسال ساخت

به‌جز در برخی شرایط استثنایی (مانند ویلاهای شهرک برند خزرشهر)، خرید خانه‌های قدیمی و روستایی در شمال معمولا ارزان‌تر از خرید ویلای نوساز و واحدهای ویلایی و شهرکی در شمال تمام می‌شوند. مخصوصا خانه‌های روستایی خارج از بافت شهری و در بافت روستایی که بسیار ارزان و مقرون‌ به‌ صرفه معامله می‌شوند.

خرید خانه‌های روستایی از گرفتن جواز ساخت و مجوزها و استعلامات لازم برای ساخت ویلا در شمال که معمولا تا 30 درصد هزینه ساخت ویلا در شمال را به خودشان اختصاص می‌دهند، نیز معاف است! و هزینه انتقال سند و پرداخت عوارض و مالیاتِ خرید و فروش نیز به این نوع معاملات ملکی در شمال تعلق نمی‌گیرد. در خانه‌های روستایی از پرداخت شارژ ساختمان و یا هزینه‌های خدمات شهری و شهرداری و هزینه‌های مشابه واحدهای نوساز و ویلاهای نوساز در شمال نیز خبری نیست. به‌ این‌ ترتیب قیمت تمام شده اکثر خانه‌های روستایی، معمولا بسیار پایین‌تر از قیمت خرید ویلاهای نوساز در شمال تمام می‌شود.

نکته نهایی در مورد بازار خرید و فروش خانه‌های روستایی در شمال این است که معمولا خانه‌های روستایی در شمال کاهش و یا افزایش ارزش کمتر و غیر قابل لمس‌تری را نسبت به واحدهای نوساز تجربه می‌کنند. به این مفهوم که در صورت اوج و یا رکود بازار مسکن در شمال کشور، خانه‌های روستایی تاثیر کمتری نسبت به واحدهای نوساز از افت‌وخیز بازار مسکن در شمال تجربه خواهند کرد. بنابراین چه ارزش خانه و زمین در شمال کشور شدیدا افت کند و چه شدیدا صعود کند، خانه‌های روستایی تفاوت ارزش و قیمت چندانی را تجربه نخواهند کرد.

خانه روستایی 

بیشتر بخوانید:  مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

 

 

  • متراژ خانه روستایی و چندسال ساخت

از هر کسی که در شمال کشور زندگی می‌کند و یا ویلا می‌سازد بپرسید، به شما خواهد گفت که متراژ خانه‌های روستایی در شمال معمولا بسیار بزرگ‌تر از ویلاهای نوساز در شمال کشور است. در حال حاضر ویلاهای مرسوم در شمال کشور متراژ و زیربناهایی از 65 تا 110 مترمربع دارند، در‌حالی‌که خانه‌های روستایی معمولا متراژ بنای بالای 100 متر دارند. متراژ ساختمان‌های روستایی و ویلایی که طی دهه 60 و 70 در شمال کشور ساخته شده‌اند، نسبت به ویلاهایی که طی چند سال گذشته در شمال کشور ساخته می‌شود، معمولا همیشه بزرگ‌تر هستند.

خانه‌های قدیمی و روستایی در شمال معمولا شامل اتاق‌های بزرگ و زیاد با ارتفاع سقف بسیار بلند هستند، درحالی‌که ویلاهای نوساز در شمال در متراژ بنا و تعداد اتاق‌ها و خواب به‌دلیل محدودیت فضا، دقت بیشتری به‌خرج داده می‌شود.

به‌طور مثال اکثر خانه‌های قدیمی و روستایی در شمال با آشپزخانه و پذیرایی مجزا و حداقل دو اتاق خواب طراحی و ساخته می‌شدند و حتی هال مجزا داشتند! این در حالی است که ویلاهای نوساز در شمال به یک خواب، پذیرایی و هال تلفیق‌شده و آشپزخانه‌ی باز یا اُپن خلاصه می‌شوند.

معمولا خانه‌های روستایی در شمال بسیار سریع‌تر از ویلاهای نوساز به فروش می‌روند. به‌علاوه خانه‌های روستایی با قیمت‌های بالاتری نسبت به ارزش واقعی‌شان نیز معامله می‌شوند و متقاضیان خاص خودشان را دارند؛ که حاضرند بسیار بالاتر از قیمت بازار برای آن پول بپردازند.

 

  • سرمایه گذاری با خرید خانه روستایی و چندسال ساخت در شمال

 برای عده ی زیادی خرید ویلا نوساز مقدور نمی باشد و به سمت خرید ویلا چند سال ساخت روی می آورند و هدف بسیاری نیز از این افراد از خرید این نوع از ویلا ها بیشتر جنبه سرمایه گذاری دارد و با خرید متراژ بالا از این نوع از ویلاها و بازسازی آن یا با ساخت و ساز، آن را به مسافران که برای گذراندن تعطیلات به این مناطق خوش آب و هوا سفر می کنند اجاره می دهند و یا تغییر کاربری می دهند و به صورت های دیگر از ویلا استفاده می کنند و یک سرمایه گذاری با سود دهی بالا برای خود رقم می زنند.

نکته دیگر در مورد خرید خانه روستایی در شمال، بازار همیشه داغ خرید و فروش خانه‌های روستایی در شمال کشور است. معمولا بازار خرید و فروش ویلا در شمال اوج و رکودهای خاص خودش را دارد؛ اما خرید و فروش خانه‌های روستایی در شمال، رکود نمی‌شناسد و همیشه متقاضی و خریدار دارد.

یکی از بهترین روش‌های سودزایی و افزایش ارزش ملک، بازسازی آن است و بازسازی خانه‌های روستایی یکی از پرسودترین راه‌های سرمایه‌گذاری و افزایش سرمایه با خرید و فروش ملک در شمال است. به این صورت که با خرید یک خانه روستایی حیاط‌دار در شمال با قیمت به‌مراتب پایین‌تر نسبت به ویلای نوساز و بازسازی آن در کمترین زمان و با کمترین هزینه، ویلای شما آماده عرضه به بازار با ارزش و قیمت به‌مراتب بالاتر از قیمت خرید اولیه خواهد بود. به‌این‌ترتیب خرید خانه روستایی و بازسازی آن همیشه هزینه کمتری نسبت به ساخت خانه ویلایی در شمال از پایه و پِی دارد.

خانه روستایی 

بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

 

 

  • بازسازی خانه روستایی و چندسال ساخت در شمال

بازسازی یک خانه‌ی قدیمی معمولا بسیار کمتر از ساخت یک ویلا از ابتدا در شمال زمان و هزینه برمی‌دارد و گزینه بسیار جذابی برای متقاضیان خرید ویلا در شمال است.

نمای خارجی بنا اولین موردی است که مخاطب آن را می بیند و جذب آن می شود و باید بازسازی به درستی صورت بگیرد. بازسازی داخل بنا نیز باید به همین گونه صورت بگیرد علاوه بر این محوطه بنا نیز نقش مهمی بر زیبایی ساختمان دارد و محوطه جدایی از متراژ و مساحت کم و زیاد، باید اصولی طراحی شود و با بنا هماهنگی داشته باشد.

باز کردن فضای خانه با پایین کشیدن چند دیوار داخلی و رنگ و کاغذدیواری برای نمای داخلی و سنگ برای نمای خارجی و تعمیر و رنگ‌آمیزی سقف، به‌سادگی، یک خانه روستایی و قدیمی در شمال را به یک ویلای دنج و لاکچری تبدیل خواهد کرد که با اضافه کردن سرویس فرنگی و آشپزخانه مجهز و به‌روز چیزی از یک ویلای نوساز در شمال کم نخواهد داشت.

خرید و بازسازی خانه روستایی در شمال طی سال‌های گذشته نیز محبوبیت بسیار بالایی پیدا کرده و طی چند سال اخیر شاهد پروژه‌های بسیار موفقی در این زمینه توسط معماران مختلف در قالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی در شمال کشور بوده‌ایم. برای بازسازی یک خانه قدیمی و روستایی در شمال کافیست دستی به سر و روی ساختمان بکشید و با رنگ و نمای جدید، خیلی سریع و با هزینه پایین از آن یک ویلای لوکس و تمیز متناسب با استانداردهای معماری و طراحی سال درآورید.

 

  • امنیت و آرامش خانه روستایی و چندسال ساخت

خانه‌های روستایی در شمال معمولا بزرگ، در مناطق سر و ساکت و دنج با ویوی به‌ اصطلاح ابدی و بسیار قوی و محکم ساخته شده‌اند. به همین خاطر با خرید یک خانه روستایی بزرگ در شمال و پایین کشیدن چند دیوار، به‌راحتی قادر هستید یک ویلای درندشت و یا دو ویلای چسبیده و لاکچری از آن بیرون بکشید.

با توجه به قوانین سرسختانه برای تغییر کاربری و ساخت و ساز در شمال کشور، با خرید خانه روستایی در شمال خیالتان از بابت حفظ مناظر و خلوت ماندن محله برای سال‌ها و در امان ماندن از هجوم ویلاسازان و انبوه‌سازان به مناطق اطراف برای حداقل چند سال راحت خواهد بود.

 

 

کدام شهر ها و روستا ها برای خرید خانه روستایی در مناطق شمالی مناسب است؟

 

از پرطرفدار ترین و معروف ترین روستاها که می توانید برای خرید زمین روستایی اقدام کنید، روستاهای آلاشت، برنت و فیلبند و همین طور روستا های واقع در شهر های آمل، نوشهر، سرخرود و بابلسر است.

خانه روستایی

بیشتر بخوانید: آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین