نکاتی در مورد پس گرفتن ودیعه از صاحب خانه

استرداد ودیعه از صاحب خانه یکی از مواردی بوده که افراد شاید ندانند که چگونه باید نسبت به دریافت آن اقدام کرد که در این مطلب ما تصمیم داریم تا برخی از نکات لازم برای دریافت ودیعه و شرایط آن را برای شما بازگو کنیم. امروزه یکی از قرارداد هایی که به وفور بین مردم بسته می شود قرارداد رهن و اجاره است. معمولا در بسیاری از این قرارداد ها ممکن است طرفین از برخی شرایط راضی نباشند که در نتیجه آن باعث درگیری و اختلاف بین افراد خواهد شد. شاید بتوان یکی از عمده ترین دلایل این اختلافات را استرداد ودیعه از صاحب خانه عنوان کرد که معمولا برخی از صاحب خانه ها در موعد مقرر نسبت به تسویه حساب اقدام نکرده که همین امر سبب نارضایتی مستاجران می شود.

 

استرداد ودیعه چیست؟

در زمان بسته شدن قرارداد میان مستاجر و موجر مبلغی به عنوان ودیعه از طرف مستاجر به موجر پرداخت می شود. این مبلغ پرداخت شده تحت عنوان رهن یا ودیعه نزد صاحب خانه به عنوان یک ضمانت جهت رهن یا اجاره خانه باقی می ماند. پس از اتمام زمان قرارداد مستاجر می تواند نسبت به استرداد ودیعه از صاحب خانه اقدام کند که صاحب خانه نیز موظف است تا مبلغ ودیعه را به مستاجر باز گرداند. از لحاظ حقوقی پرداخت این ضمانت رهن یا اجاره از طرف مستاجر به صاحب خانه باید در قرارداد درج و رعایت شود که در ادامه این مطلب ما به شما نکات و روش های پرداخت ودیعه به موجر یا صاحب خانه را شرح خواهیم داد.

استرداد ودیعه از صاحب خانهاسترداد ودیعه از صاحب خانه

 


آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین


 

 

روش های پرداخت پول پیش به صاحب خانه

هنگام بستن قرارداد رهن یا اجاره یک ملک مستاجر باید وجهی را به عنوان ضمانت اجاره ملک به صاحب خانه بپردازد که این پرداخت وجه روش های مختلفی خواهد داشت که تعدادی از آن ها شامل موارد زیر می باشند.

  • پرداخت ودیعه نقدی

پرداخت ودیعه به صورت نقدی یکی از روش های پرداخت هزینه رهن خانه بوده که در صورت پرداخت آن به صورت نقدی باید مواردی مانند تنظیم صورت جلسه های لازم مبنی بر پرداخت وجه تنظیم گردد. همچنین باید از صاحب خانه، وکیل یا نماینده قانونی وی امضاء و اثر انگشت گرفته شود تا در صورت بروز مشکلاتی در آینده بتوان به صورت قانونی نسبت به استرداد ودیعه از صاحب خانه اقدام نمود.

  • پرداخت ودیعه به صورت چک

پرداخت ودیعه به صورت چک روش دیگری برای پرداخت مبلغ ضمانت رهن یا اجاره بوده که در صورت انتخاب این روش برای پرداخت مستاجر باید از چک تضمین شده استفاده نماید. در صورت بروز هرگونه مشکل مستاجر می تواند با استعلام آن در دادگاه نسبت به استرداد ودیعه از صاحب خانه اقدام نماید.

 

پرداخت ودیعه در عرف چه شرایطی دارد؟

در بسیاری از مواقع هنگام عقد قرار رهن یا اجاره از اصطلاحاتی مانند ودیعه یا پول رهن به جای عبارت قرض الحسنه استفاده می شود. این موضوع بسیار مهم بوده که حتما از عبارت قرض الحسنه در متن قرارداد استفاده به عمل آید که استفاده از این عبارت به نفع صاحب خانه یا موجر خواهد بود. به این خاطر که اگر در متن قرارداد از عبارت ودیعه استفاده گردد این به آن معنا خواهد بود که مبلغ مورد نظر به صورت امانت در اختیار صاحب خانه قرار گرفته است. در این صورت موجر حق استفاده از این پول امانت را نخواهد داشت و در صورتی که از آن مبلغ استفاده نماید مجرم شناخته شده و به جرم خیانت در امانت مورد تعقیب کیفری قرار خواهد گرفت. به همین منظور اگر از عبارت قرض الحسنه در متن قرارداد استفاده به عمل آید این به معنای آن خواهد بود که صاحب خانه می تواند پول را برای مدت زمان معین برای خود برداشته و آن را خرج کند. یکی از موضوعات دیگری که بهتر است بدانید این بوده که اگر در زمان اجاره خسارتی به ملک مورد نظر وارد شود در هنگام استرداد ودیعه از صاحب خانه باید مبلغی به عنوان خسارت به صاحب خانه یا موجر از محل قرض الحسنه پرداخت گردد.

استرداد ودیعه از صاحب خانهاسترداد ودیعه از صاحب خانه

 

نکاتی در مورد عدم یا تاخیر استرداد ودیعه توسط صاحب خانه

پس از پایان یافتن زمان تعیین شده در قرارداد مستاجر باید خانه را تخلیه کرده و صاحب خانه نیز موظف است تا نسبت به پرداخت حق ودیعه اقدام کند. اگر در زمان استرداد ودیعه از صاحب خانه شخص موجر به دلایلی نتواند یا نخواهد که حق ودیعه مورد نظر را پرداخت کند مستاجر می تواند اقداماتی که در زیر عنوان می شود را انجام دهد.

  • اولین راه این است که مستاجر همچنان به سکونت خود در ملک ادامه دهد تا زمانی که شخص موجر بتواند پول را پرداخت کند.
  • دومین راه از مسیر های قانونی بوده که مستاجر می تواند با حضور در نزد مراجع قضایی و شورای حل اختلاف با ارائه یک دادخواست مبنی بر مطالبه وجه از طریق دادگاه حق ودیعه را از صاحب خانه دریافت کند. مراحل انجام آن هم به این صورت بوده که مستاجر باید ابتدا نسبت به تخلیه کردن ملک اقدام کرده و پس از آن با دادن دادخواست به وسیله شورای حل اختلاف تحویل ملک و کلید آن را به این شورا گزارش داده و گواهی نماید. همچنین پس از آن تحویل ملک و کلید آن را از طریق اظهارنامه به شخص صاحب خانه اطلاع دهد و سپس دادخواست دریافت ودیعه را از موجر به مراجعه مربوطه تقدیم کند. پس از این عمل دادگاه اقدام به صدور رای مبنی بر الزام پرداخت وجه توسط موجر به مستاجر کرده که در نهایت مستاجر می تواند پس از توقیف اموال صاحب خانه حق خود را از آن دریافت نماید. اگر پس از گذشت 30 روز صاحب خانه جهت رسیدگی به این امور به دادگاه مراجعه نکند مستاجر می تواند با درخواست حکم جلب موجر نسبت به دریافت حق خود اقدام کند.

استرداد ودیعه از صاحب خانهاسترداد ودیعه از صاحب خانه

 


خرید ویلا ارزان قیمت


 

مراجع صالح برای رسیدگی به حل اختلاف استرداد ودیعه

در صورتی که در هنگام استرداد ودیعه از صاحب خانه میزان ودیعه کمتر از بیست میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف محل سکونت صاحب خانه وظیفه رسیدگی به امور را عهده دار می شود. همچنین در صورتی که میزان مبلغ ودیعه بیش از بیست میلیون تومان باشد دادگاه محل سکونت صاحب خانه وظیفه رسیدگی به پرونده را برعهده خواهد گرفت.

 

خسارت تاخیر در پرداخت ودیعه از سوی صاحب خانه چگونه محاسبه می شود؟

بر اساس قانون موجود در خصوص روابط بین صاحب خانه و مستاجر تعیین و تشخیص میزان خسارت تاخیر در پرداخت ودیعه از سوی صاحب خانه بر اساس شاخص بانک مرکزی انجام می گیرد. همچنین کارشناس مورد نظر نمی تواند مبلغ خسارت را تعیین کند که برای سهولت در کار مستاجر می تواند به صورت توافقی مبلغی را در زمان استرداد ودیعه از صاحب خانه دریافت کند. به همین جهت لازم است تا در هنگام بستن قرارداد رهن یا اجاره مستاجر راه های تضمین شده ای را برای خود تعیین کرده تا در صورت عدم پرداخت ودیعه از سوی صاحب خانه مستاجر بتواند به راحتی وجه خود را دریافت نماید.

 

نکاتی در مورد پیگیری استرداد ودیعه از صاحب خانه به صورت قانونی

  • یکی از نکاتی که در مورد پیگیری استرداد ودیعه توسط مستاجر باید مورد توجه قرار گیرد این است که مستاجر حتما باید پس از تخلیه ملک مورد نظر اقدام به استرداد ودیعه از صاحب خانه نماید و قبل از آن نمی تواند برای تقاضای وجه از طریق دادگاه اقدام به صورت عملی اقدام کند.
  • مستاجر می تواند در زمان استرداد ودیعه از صاحب خانه به صورت قانونی در صورت عدم آگاهی از نشانی محل سکونت وی همان آدرسی را که در زمان اجاره نامه ذکر شده است را به دادگاه جهت بررسی اعلام نماید.
  • مستاجر می تواند در صورت تاخیر در پرداخت ودیعه توسط صاحب خانه مبلغی را به عنوان خسارت تاخیر در پرداخت از موجر مطالبه کند.
  • در صورت اثبات این مورد که صاحب خانه در پرداخت ودیعه خودداری نموده است، بر اساس قانون صاحب خانه نمی تواند مستاجر را به پرداخت خسارت تاخیر محکوم نماید.
  • صاحب خانه نمی تواند بدون اخذ حکم مربوطه بخشی از مبلغ ودیعه را به عنوان هزینه اجاره از مبلغ کل ودیعه کسر کند.
  • پس از پایان قرارداد و در هنگام استرداد ودیعه از صاحب خانه اگر موجر از پرداخت ودیعه خودداری نماید مستاجر می تواند با سکونت در منزل تا زمانی که صاحب خانه ودیعه را پرداخت کند ادامه دهد. در این مورد صاحب خانه نمی تواند حقی را به عنوان تاخیر در تخلیه ملک از مستاجر دریافت نماید.

استرداد ودیعه از صاحب خانهاسترداد ودیعه از صاحب خانه

 


خرید زمین در شمال


 

فرم اظهارنامه برای استرداد مبلغ ودیعه

برای انجام مراحل دریافت ودیعه به صورت قانونی نیاز است تا از فرم لازم جهت اظهارنامه برای استرداد مبلغ ودیعه استفاده به عمل آیده که در ادامه نمونه ای از آن فرم را مشاهده می کنید.

  تعدادی از سوالات مطرح شده برای افراد

 

 تعدادی از سوالات مطرح شده برای افراد

  • مستاجر قبل از شکایت از موجر به علت عدم پرداخت ودیعه چه اقدامی را باید انجام دهد؟

مستاجر قبل از هر اقدامی جهت استرداد ودیعه از صاحب خانه باید ملک را تخلیه کرده و کلید آن را به شورای حل اختلاف تحویل دهد و پس از آن می تواند اقدامات لازم را در جهت شکایت از صاحب به عمل آورد.

  • برای رسیدگی به شکایت از موجر باید به کدام مرجع صالح مراجعه نمود؟

در هنگام استرداد ودیعه از صاحب خانه اگر میزان پولی که مستاجر به عنوان ودیعه پرداخت کرده است کمتر از بیست میلیون باشد شورای حل اختلاف محل سکونت صاحب خانه مسئولیت رسیدگی به امور را عهده دار می شود و در صورتی که این مبلغ بیش از بیست میلیون باشد دادگاه محل سکونت صاحب خانه وظیفه رسیدگی به پرونده را بر عهده می گیرد.

  • اگر موجر نسبت به پرداخت ودیعه کوتاهی کند و آن را به تاخیر اندازد جریمه دیرکرد چگونه حساب می گردد؟

در این مواقع معمولا کارشناس دادگستری با توجه به میزان تورم و همچنین مبلغ وجه ودیعه جریمه را محاسبه می کند.

  • حکم مربوطه چگونه اجرا می گردد؟

پس از گذشت 30 روز از ابلاغ اجراییه اگر موجر نسبت به رسیدگی آن هیچ اقدامی نکند دادگاه حکم جلب وی را صادر کرده و در نهایت اموال صاحب خانه جهت رسیدگی به وضعیت ودیعه توقیف می گردد.

  • آیا صاحب خانه می تواند از پول ودیعه به عنوان خسارت مبلغی را کم کند؟

خیر نمی توان از پول قرض الحسنه برای جبران خسارات استفاده به عمل آورد تنها زمانی می توان این عمل را انجام داد که در قرارداد مربوطه ذکر شده باشد.

 

 ارتباط با بورس ویلا جهت مشاوره و خرید ویلا، کلیک نمایید.