معاملات ملکی از سالهای خیلی دور در بنگاه های مشاور املاک انجام می شود و مشخصات طرفین معامله در یک برگه بزرگ سه نسخه ای رنگی که احتمالا همه شما آن را دیده اید نوشته می شود و پای آن امضای طرفین و مهر و امضای مشاور املاک می خورد. اما داستان کد رهگیری چیست؟

همانطور که می دانید معاملات در بنگاه ها و این برگه های رنگی در هیچ سامانه کشوری و کامپیوتری ثبت نمی شود و فقط بین بنگاه و طرفین معامله و نهایتا شاهدین معامله خرید ویلا در شمال که در بنگاه حضور داشته اند خوانده و امضا می شود. از سال 1387 و با پیشرفت تکنولوژی، سامانه ای کشوری راه اندازی شد که معاملات در بنگاه ها را مکانیزه و کامپیوتری می کند و هر نوع معامله اعم از خرید و فروش یا رهن و اجاره در این سیستم ثبت می شود. از آنجایی که این سیستم کامپیوتری و کشوری است، با ثبت یک معامله در یک بنگاه در یک روستا، با یک کد پیگیری منحصر بفرد این معامله در تهران هم عینا قابل مشاهده است و این مکانیزه شدن مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آن می پردازیم...

 کد رهگیری

مزیت دریافت کد رهگیری املاک

گرفتن این کد رهگیری در معاملات ملکی امروزه اهمیت بسیار فراوانی دارد که در ادامه متن به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش امنیت معاملات

یکی از این مزیت ها تضمین امنیت معاملات ملکی است، با گرفتن کد رهگیری امکان ثبت معامله ای دیگر برای آن خانه یا ملک وجود نخواهد داشت پس دیگر نگرانی بابت فروش یک ملک به چندین نفر از بین می رود. هنگامی که یک ملک به طریق الکترونیک و آنلاین در سامانه ثبت می شود و کد رهگیری آن صادر می شود پیامی به سایر بنگاه های معاملاتی می رود و امکان ثبت معامله دیگر برای ملکی با همین مشخصات و کد پستی وجود نخواهد داشت.

 

  • پیگیری آسان معامله های ملکی

به دلیل قابل ردیابی بودن کد رهگیری املاک پیگیری این معاملات در همه مراجع قضایی به سرعت قابل ردیابی و رسیدگی می باشد.

ویلا

 

  • جلوگیری از دخالت فروشنده در فسخ معامله

بعضی اوقات به دلیل افزایش قیمت ملک و بالا رفتن آن فروشنده قصد می کند که ملک معامله شده را افزایش قیمت بدهد. برای مثال گاهی وقت ها فروشنده های ملک برای جبران افزایش قیمت شرط می کنند که هنگام انتقال سند در دفترخانه خریدار باید یک مقدار مبلغ اضافی دیگر را هم پرداخت کند. اما هنگام صادر شدن کد رهگیری مالکیت انتقال یافته و فروشنده حق هیچ گونه افزایش قیمتی را برای ملک فروخته شده نخواهد داشت.

 

  • تخلیه به موقع ملک اجاره ای

برای خانه های استیجاری هنگامی که مالک یا مستاجر جدید قصد تحویل خانه را داشته باشند با داشتن کد رهگیری املاک و پیگیری آن می توانند به آسانی حکم تخلیه خانه را گرفته و خانه را به فرد جدید اجاره دهند.

 

  • پیگیری دریافت مبلغ معامله

در صورتی که فرد خریدار مبلغ معامله شده را در موعد مقرر پرداخت نکند فرد فروشنده می تواند با پیگیری کد رهگیری املاک این موضوع را از طریق قضایی به راحتی پیگیری کند و به حق خود دست یابد.

 

  • استعلام ملک از شهرداری

با استفاده از کد رهگیری املاک شما می توانید به راحتی در حین معامله از ویژگی های ملک با خبر شوید و بفهمید که ملک در طرح های شهرداری مانند ساخت فضای سبز و .... قرار نگرفته باشد.

 معامله

 

هزینه گرفتن کد رهگیری چقدر است؟

طبق قانون کد رهگیری برای طرفین معامله هزینه‌ای ندارد و به عهده املاک مربوطه است و مشاور املاک طبق خواسته شما موظف به دریافت کد رهگیری است. هزینه دریافت کد رهگیری بسیار ناچیز است و در سایت ثبت املاک و معاملات کشور قید شده است.
تذکر؛ در بعضی موارد مشاهده شده املاک مربوطه جهت دریافت کد رهگیری هزینه چند صد هزار تومانی از خریدار طلب کرده، در صورت مشاهده چنین وضعیتی مراتب را به اتحادیه مشاور املاک شهرستان مربوطه گزارش و شکایت خود را از املاک خاطی مطرح نمایید.

شاید به دلیل فرار مالیاتی مشاور املاک کد رهگیری را به شما ندهد و بگوید لزومی ندارد و شما به آن نیازی ندارید یا بدرد بخور نیست، اما شما کد رهگیری را از او بخواهید تا به شما بدهد، سعی کنید در بنگاه‌های املاک رسمی و معتبر شمال مانند املاک بورس ویلا با سابقه دیرینه و پروانه کسب ارتباط برقرار کرده و معاملات خود را به ثبت رسانید.

 ویلا


مقالات پیشنهادی سایت بورس ویلا:

 

طراحی نما رومی برای ویلا در شمال و بررسی هزینه های ساخت آن

آیا امید به ارزان شدن قیمت ویلا در شمال است؟!

مکان های گردشگری چمستان

مبایعه نامه چیست؟ تعریف بندهای مبایعه نامه و نکات مهم آن

آشنایی با نحوه شرایط خرید زمین در شمال کشور

آشنایی با چگونگی سرمایه گذاری در شمال از طریق خرید زمین