سند چیست؟

سند، یکی از مهم ترین و معتبرترین ادله اثبات دعوی در امورات مختلف است، باید بدانید که سند های ملکی، دارای انواع مختلف می باشد، و هر یک از این اسناد، دارای ویژگی خاصی می باشد، و بر اساس کاربری ملک مورد نظر تعریف می شوند، باید بیان داشت که  سند ها به طور کلی و قانونی، به دو دسته رسمی و عادی تقسیم شده اند، که به صورت اسناد رسمی و عادی می باشند، در واقع سند های رسمی در دفاتر رسمی ثبت اسناد، با تایید ماموران رسمی، تایید و صادر می گردد.

 

 انواع سند ملکی

 

انواع سند ملکی

سند های ملکی انواع گوناگونی دارند، از جمله؛ سند مشاع، سند شش دانگ، سند منگوله دار، سند تک برگ، سند اعیان، سند عرصه، سند وقفی، سند ورثه ای، سند بنچاق، سند رهنی و... که این اسناد بین سه نفر، اعم از؛ شخصی که نامش در سند مالکیت ثبت شده و شخصی که سند مالکیت در دفاتر رسمی به نامش انتقال پیدا کرده است، و یا وارث قانونی ملک نسبت داده می شود.

 

سند شش دانگ؛ این نوع سند، از اسناد رسمی و معتبر ترین می باشد، در واقع سند شش دانگ به مالکیت تمام و کمال، صاحب ملک اشاره دارد و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است، زیرا واژه شش دانگ، به معنای شش جهت است، و این بدین معناست که، سند شش دانگ، مالکیت را از تمام جهات یک ملک از شمال و جنوب تا غرب و شرق و بالا و پایین ملک را در بر می‌ گیرد، از این سوی، فرد دیگری در این ملک سهم و نقشی ندارد.

 

سند تک برگ؛ سند تک برگ، همانند سند شش دانگ از اعتبار بسیار بالایی برخوردار می باشد، و  این نوع از اسناد، اخیرا جایگزین، سند های دفترچه ای و چند برگ قدیمی شده اند، و هر سند تک برگ، برای یک مالک صادر می گردد، در سند تک برگ، اطلاعات کاملی از؛ نوع ملک، موقعیت جغرافیایی، متراژ، کروکی ساختمان و در واقع اطلاعات دقیق‌ تری از ملک، در آن ثبت شده است.

 

سند منگوله دار؛ این سند ها توسط اداره ثبت اسناد، تایید می شود، در واقع سند های منگوله‌ دار، همان سندهایی هستند که با یک نخ و یک تکه سرب پلمپ شده‌ اند، که سربی که توسط اداره ثبت بر این اسناد پلمپ می‌ شود، نشان دهنده ی اعتبار سند است.

 

سند مشاعی؛ مشاع در لغت یعنی شراکت، و زمانی که ملک، دارای چندین مالک است، سندی که برای آن در نظر گرفته می‌ شود، مشاع می باشد، پس سند های مالکیت مشاعی، به سندی که متعلق چند مالک به طور همزمان می باشد، گفته می شود، در این نوع سند ها تمامی بخش های یک ملک به طور همزمان به چند نفر تعلق دارد و تمام مالکان از آن سهم می برند. 

 

سند های عرصه و اعیان؛ سند های عرصه و اعیان، در واقع برای ساختمان های آپارتمانی تعریف می شود، به طوری که سند عرصه به زمین ساختمان و سند عیان به واحد های آن تعلق دارد.

 

انواع سند ملکی

 

سند ملکی وکالتی؛ این نوع اسناد، زمانی صادر می شوند که مالک، اختیارات تام فروش ملک خود را، به شخص دیگری و  به عنوان وکیل فروشنده‌ ی اصلی ملک، واگذار می کند، و این نوع واگذاری حتما باید در دفاتر رسمی صورت گیرد.

 

سند ملکی بنچاق؛ سند بنچاق به نوعی از سند قدیمی گفته می شود که، به طور قراردادی بین فروشنده و خریدار تنظیم شده و برای افزایش اعتبار آن، از امضای بزرگان و افراد سرشناس محل، استفاده می شود. 

 

سند ورثه ای؛ یکی دیگر از انواع سند موجود در کشور، سند ورثه‌ ای است، این نوع از سند ها زمانی صادر می شوند که بعد از فوت مالک، مال او به وارث می‌ رسد، و وارث قانونی او با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد، و طبق اندازه سهم الارث خود، درخواست صدور سند مالکیت کنند.

 

در متن فوق، به معرفی یک سری، از اسناد رسمی ملک پرداختیم، اسناد و مدارک رسمی ملک، ویلا، مهم ترین رکن در خرید ویلا در شمال می باشد، که حتما باید به آن در هنگام خرید توجه کنید، پس باید با اسناد و مدارک قانونی، آشنا باشید، تا بتوانید یک ویلایی با خیال آسوده معامله کنید، اغلب ویلاهای شمال، دارای سند مالکیت می باشد، داشتن سند رسمی، نشان دهنده قانونی بودن ساخت ویلا می باشد، در واقع با داشتن سند تک برگ، شش دانگ، شما می توانید مالکیت یک ویلای لوکس در بهترین منطقه ی از شمال را تجربه کنید، همانطور که در متن فوق به آن اشاره شده است، سندی که به صورت کامل به یک شخص تعلق داشته باشد، سند شش دانگ گفته می‌ شود، این نوع سند رسمی یکی از معتبر ترین اسناد در بین اسناد ملکی است، شما بعد از خرید ملک و ویلا در شمال، می توانید با فروشنده، برای انتقال سند اقدام نمایید، نکته ایی که برای خرید ویلا سنددار در شمال باید به آن توجه کنید، این است که برای استعلام سند، می توانید به ارگان های مربوطه مراجعه کنید، و از صحت اسناد و مدارک رسمی ویلا، مطمئن شوید، در واقع خرید ویلای سنددار در شمال، دغدغه ی اکثر خریداران می باشد، زیرا افراد سود جو در این عرصه بسیار زیاد می باشد، برای اینکه از مشکلات و غیر قانونی بودن ویلا و نداشتن سند در امان باشید، باید قبل از شروع هر گونه معامله خرید و فروش، بهتر است با انواع سند و اعتبار قانونی آن‌ ها آشنا باشید،  برای اینکه بتوانید یک انتخاب هوشمند داشته باشید، باید با کسب اطلاعات بیشتر، اقدام کنید، برای انجام این کار می توانید از مشاورین مجرب بورس ویلا   راهنمایی بگیرید، برای ارتباط مستقیم با مجموعه ی بورس ویلا، به بخش تماس با ما مراجعه کنید.

 

انواع سند ملکی

 


مقالات پیشنهادی بورس ویلا

 چرا استحکام بنای ملک در شمال مهم است 

 خرید ویلا بهتر است یا ساخت ویلا به همراه پیمانکار و مزایای آن 

 بهترین زمان خرید ملک در نوسانات بازار

سرمایه گذاری در خرید زمین در شمال پر سودتر است یا خرید ارز دیجیتال

از کدام املاک خرید کنیم؟ مزایای املاکی که می توان خرید آسان داشت؟

سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خرید و فروش ویلا و زمین در شمال